Akupunktør Sandvika

akupunktør Sandvika

Akupunktur er en behandlingsform som innebærer å sette veldig tynne nåler på spesifikke punkter i huden, og underliggende vev. Nålene kan bidra til å lindre smerter og andre plager. Akupunktøren vår Kirsti W. Johansen tilbyr akupunktur i Sandvika og omegn.

Hva er egentlig akupunktur?

Akupunktur baseres på tradisjonell kinesisk medisin eller vestlig medisinsk forståelse av helse og sykdom. I Norge er kinesisk akupunktur mest brukt.

Metoden består av akupunktur, urtemedisin, massasje og Qigong, også gjerne kalt medisinsk treningsterapi

Sykdom kan oppfattes som en ubalanse i kroppens energisystem og akupunkturbehandling har som mål å opprette balansen.

Akupunktør Kirsti W. Johansen ved Muskel- og leddklinikken

Kirsti W. Johansen er medlem av akupunkturforeningen, og er akupunktør, personlig trener og kostholdsrådgiver ved Muskel- og leddklinikk avdeling Sandvika. Hun har en bachelor i akupunktur fra Høyskolen Kristiania, og under studietiden var hun lærling ved et sykehus i Kina.

Kirsti har bred erfaring med behandling av kroniske smerter, og har tatt en fordypning i diagnostisering og behandling av menstruasjonssmerter i tradisjonell kinesisk medisin, sammenlignet med vestlig medisin, i hennes bacheloroppgave.

Triggerpunkt akupunktur og Intramuskulær stimulering (IMS)

Senere ønsket Kirsti å fordype seg i Triggerpunkt akupunktur og Intramuskulær stimulering.

Triggerpunktakupunktur en behandlingsmetode som benyttes for å behandle triggerpunkter, også kjent som muskelknuter. Intramuskulær stimulering (IMS) er en videreutvikling av triggerpunktakupunkturen som egner seg særlig godt til å behandle såkalte myofascielle smertesyndromer. Dette er smertetilstander som karakteriseres av at de er kroniske og at vi ser forandringer langs hele den delen av kroppen som forsynes av samme nerve som forsyner muskelen.

Selve behandlingen utføres med sterile engangs-akupunkturnåler i området der plagen sitter og i områder langs ryggraden.

Ulike Teknikker ut fra diagnose:

• Deaktivering av triggerpunkter med overfladisk nåling
  • Deaktivering av triggerpunkter med dyp nåling
  • IMS