Osteopati

En osteopat behandler plager i muskel- og skjelettsystemet som i hovedsak består av ledd, muskler, bindevev og nerver.

Osteopaten finner sammenhengen mellom plagene, kroppen og hverdagen til pasienten. Som osteopater må vi ha en helhetlig forståelse av pasientens smerter og plager for å bidra til bedring. Vi bruker derfor god tid både på pasienten og dens helse – med hendene våre som en viktig del av behandlingen.

Vi baserer oss på vitenskapen rundt muskel- og skjelettsystemet og dets sammenheng til andre kropps-systemer for å se symptomer og årsaker i helhet. I lys av den biopsykososiale modellen undersøker og behandler osteopaten med utgangspunkt i at god funksjon og helse også avhenger av at muskel- og skjelettsystemet, samt bindevevsystemet, nervesystemet og det sirkulatoriske systemet fungerer optimalt sammen.

Slik går Osteopaten frem

Osteopati passer for alle. Ditt første besøk hos en osteopat innledes alltid med en samtale som omhandler dine plager, din allmenne helse og medisiner du tar/har tatt. Osteopaten undersøker deg nøye gjennom bevegelighetstester, holdningsanalyse, sikkerhetstester og undersøkelse av vevet i kroppen, for å finne frem til hvor dine plager har sin årsak.

Undersøkelsen avgjør behandlingen, som vi utfører med hendene i form av manuelle teknikker. Behandlingen kan påvirke årsakene og kan derved redusere dine problemer og smerter. Vi har en trygg og skånsom tilnærming og hver behandling blir utformet individuelt. Osteopatens målsetning er å normalisere bevegelsen mellom ledd og bindevev, og å gjenopprette god sirkulasjon og nervefunksjon.

Hva behandler en osteopat?

Osteopaten kan behandle akutte og langvarige lidelser av ulik karakter i hele kroppen. Jeg har god kompetanse med og behandler blant annet:

• Ryggsmerter
  • Hodepine / migrene
  • Idrettsskader
  • Pustebesvær
  • Fordøyelsesproblemer/plager
  • Leddsmerter
  • Kjeveleddsmerter
  • Svangerskapsrelaterte plager
  • Plager knyttet til nakke, skulder/arm, hofte, kne og ankel.

Les mer på Norsk Osteopatisk Forbund