Plager med ben

Symptomer og behandling

Datamusearm

Symptom: Smerten sitter oftest i skulder og overarm. Kan også gi utstråling i fingre/tommel. Vanligvis kommer smerten fra nakken og skulderbladet/brystryggen. Smerten øker ofte når man roterer armen utover og/eller løfter den ut til siden med belastning. Muskelsvakhet kan oppstå. De vanligste årsakene til datamusearm er arbeid med datamaskin, vinduspussing, håndarbeid og husmaling. Tilbake til toppen

Naprapatbehandling: Mye massasje, triggerpunktsbehandling, manipulasjon/mobilisering, muskeltøying og hjemmeøvelser.
Akupunkturbehandling: Nåler, elektroakupunktur, triggerpunktbehandling med nåler

Dårlig bevegelighet/korte muskler (Hypomobilitet)

Symptom: Vanskelig for å strekke ut eller bøye arm, albueledd, håndledd eller fingre. Kan oppstå smerter når man er i ytterstilling.Tilbake til toppen

Naprapatbehandling: Om årsaken er korte muskler, triggerpunkter eller stramme leddbånd kan naprapaten tøye musklene, øke bevegeligheten ved hjelp av manipulasjonsgrep og artikulere leddet.

Innklemming av blodårer (Thoracic outlet syndrom, TOS)

Symptom: Smertene er lokalisert på innsiden av underarm og hånd. Etter en stund vil man også kjenne prikking/dovninger i samme område, og muskulaturen i håndflaten vil bli mindre. Det vil ikke forekomme ømhet eller tegn på dårlig blodsirkulasjon i armen. Årsaken er et ekstra ribbein som vokser ut av den nederste halsvirvelen. Dette ribbeinet presser på blodårene og ofte nervene ut i armene. Operasjon kan lindre smertene, men utføres sjelden. Tilbake til toppen

Naprapatbehandling: Trene pasientens holdning, bedre den ergonomiske situasjonen samt øke blodsirkulasjonen med massasje og tøye korte muskler.

Innklemming av muskulatur (Impingsmentsyndrom)

Symptom: Tannverkliknende smerter i skulder når armene løftes over hodehøyde. Ømhet på framsiden og ovenpå skulderen. Dårlig bevegelighet kan også forekomme. Blir skaden kronisk kan det også smerte ved hvile. Tilbake til toppen

Naprapatbehandling: Massasje, artikulering, spesifikke muskeltøyninger, manipulasjon og treningsøvelser.

Innklemming av nerver (Nerventrapment)

Symptom: Varierer ut fra hvilken nerve som er i klem. Felles symptom er muskelsvakhet, utstråling, smerte, dovninger, stikkinger, maurkrypninger og nedsatt følsomhet i armen. Tilbake til toppen

Naprapatbehandling: Naprapaten behandler i de tilfeller det er muskulatur eller leddbånd som klemmer inn nerven. Spesielle muskeltøyninger, artikulering, traksjon, manipulasjon/mobilisering og hjemmeøvelser.

Leddbetennelse (Arthritis)

Symptom: Vanligste leddbetennelsen i armen er frossen skulder (Periarthritis humeroscapularis). Sterke smerter og tilstivning i skulderleddet grunnet immobilisering av skulder etter skade eller langvarige smerter. Årsaken er skrumpninger av leddkapselen. Symptomene kommer langsomt i løpet av noen måneder. Man når som oftest smertemaksimum etter 5-6 måneder, og kan da også gi hvileverk. Etter 1-2 år pleier smertene og symptomene å forsvinne for godt. Tilbake til toppen

Naprapatbehandling: Naprapaten vil forebygge leddstivheten slik at pasienten kan ha en så god bevegelighet som mulig. Dette gjøres med bevegelsestrening og behandling.

Muskelbetennelse (Myosit)

Symptom: Smerter i den skadde muskelen ved aktivitet. Smertene øker når man trykker på muskelen. Det oppstår hevelse, rød farge og varme. Man vil få nedsatt kraft, og det kan også oppstå krampetilstander. Tilbake til toppen

Naprapatbehandling: Akutt behandling blir å avslutte aktiviteten, dempe hevelsen med trykkbandasje, isbehandling og holde den skadde armen over hjertet. Etter 1-4 dager teipes armen, og pasienten kan begynne med rehabiliteringstrening og varmebehandling.

Muskelknuter (Myofasciale triggerpunkter)

Symptom: Varierer ut i fra hvilken muskel som er involvert. Felles symptom er et ømt punkt i en muskel som kan referere smerte ut til et annet sted på kroppen. Autonome fenomen slik som hodepine, svimmelhet, øresus, ufrivillige rykninger i øyet, økt spyttproduksjon osv. kan også forekomme. Et triggerpunkt kan oppstå når en muskel blir overbelastet, utsatt for statisk motstand, kulde, trekk eller melkesyre.

Et eksempel er muskelen Infraspinatus som sitter på skulderbladet. Et triggerpunkt i denne muskelen kan f.eks. gi smerte ut i overarm, underarm og fingre. Tilbake til toppen

Naprapapbehandling: Et triggerpunkt kan behandles med pressur (trykk), muskeltøyning, isspray, bindevevstøyning, varme, ultralyd, interferens (strøm) eller massasje. Vanligvis brukes kombinasjoner av behandlingsmetodene.

Senebetennelse (Tendinit)

Symptom: Smerter i den skadete senen ved belastning. Senen er hoven, fortrykket og diffus øm. “Kram snø»-liknende lyd kan ofte høres/kjennes. De vanligste stedene for senebetennelse i armen er på innsiden og utsiden av albuen, på ytterkanten av skulderbladet og på overarmskulen. Tilbake til toppen

Naprapatbehandling: Massasje, triggerpunktsbehandling, artikulering, spesielle muskeltøyninger, manipulasjon og treningsøvelser.

Slimsekkbetennelse (Bursit)

Symptom: Slimsekker ligger i områder som er utsatt for trykk og friksjoner. F.eks. mellom ben, sener og overliggende hud. Det finnes flere måter å irritere en slimsekk; friksjoner, slag/vold, betente sener og infeksjoner kan være noen årsaker.

Symptomer som hevelse, ømhet, varme og rød farge er vanlig. Noen ganger kan man også kjenne væsken flytte seg fra side til side når man trykker med fingrene på hevelsen. Det vil oppstå kraftige smerter og nedsatt bevegelighet i armen. Ved kronisk slimsekkbetennelse vil det smerte i armen mellom 60-120 grader når man løfter armen opp og ut til siden. Tilbake til toppen

Naprapatbehandling: Naprapaten vil sende pasienten videre til lege som kan sette sprøyte med kortison inn i slimsekken.

Tennis/golf albue (Lateral/medial epicondylit)

Symptom: Ved tennisalbue sitter smerten på utsiden og ved golfalbue sitter smerten på innsiden av albuen. Smertene kan stråle oppover overarmen eller nedover underarmen. Et typisk kjennetegn er muskelsvakhet i håndleddet og økende smerter i albuen ved belasting. Tilbake til toppen

Naprapatbehandling: Massasje, spesielle muskeltøyninger, manipulasjon/mobilisering og hjemmeøvelser.